Hakkelend naar Hardwar - Reisverslag uit Udaipur, India van Ruth en Franka - WaarBenJij.nu Hakkelend naar Hardwar - Reisverslag uit Udaipur, India van Ruth en Franka - WaarBenJij.nu

Hakkelend naar Hardwar

Door: ruthenfrankainindia

Blijf op de hoogte en volg Ruth en Franka

07 Juli 2010 | India, Udaipur

Maandag (28 juni) was onze laatste dag in Agra; we waren allebei blij toen we konden vertrekken; de mensen en plaats vonden wij (los van de Taj Mahal) niet heel erg bijzonder. Met Ruth gaat het minder goed; ze is later weer ziek geworden en nu duurt het langer om hiervan te herstellen; ze is behoorlijk futloos en lusteloos. Ze ligt toch meer in de hotelkamer; dat maakt haar reizen er niet leuker op.

Op naar Hardwar per ‘sleeper’ bus; naar een van de heiligste plaatsen in de wereld voor Hindoes. We konden er nog niet helemaal een voorstelling maken bij deze bus; er waren letterlijk bedden in de bus (hoog bedden; soort bedstee, laag konden anderen zitten). De rit erheen was erg speciaal; een groot deel ging over een zandweg met enorme kuilen (waarschijnlijk de enige mogelijke route per bus), slapen was niet erg gemakkelijk. We gingen letterlijk hakkelend naar Haridwar!

In Hardwar aangekomen (29 juni), ging ik (Franka) erop uit, Ruth is gaan rusten in het hotel (aangezien ze nog niet hersteld is). Ik ben richting Rishikesh gaan reizen; een dorpje tegen een berg aan, aan de monding van de heilige rivier de Ganges. Grappig is dat in elke stad of dorp je weer net iets andere (kleur) riksja’s je hebt. Ik heb mij overigens ook ‘op de bonnefooi’ naar een meditatiecentrum laten rijden. Het was echt in de ‘middle of nowhere’. Hier bleek de bekende goeroe Swami Brahmdev te wonen/werkzaam te zijn. Ik heb 10 min. Met hem staan praten, zonder dat ik door had dat het hem was. Ik had enkele vragen naar hem, maar kreeg maar steeds geen antwoord door. Er kwam dan een stilte en ik kreeg een vraag van hem. Heel bijzonder. Ik had natuurlijk een afspraak moeten maken, maar ik heb op deze manier ook het hele vertrek (mediatie-, joga- en leefruimte) gezien. Mensen kunnen hier blijven voor een maand, een jaar of hun hele leven.
’s Avonds hebben we een prayer meegemaakt bij de Gangesrivier in Hardwar; allemaal mensen zittend op gekochte plastic kleden, komen bij elkaar. Hebben jullie de aflevering ‘Laura verslaat’ gezien waarbij het ‘Kumbh Mela festival’ (febr.-juni ’10) heeft plaatsgevonden. Zo niet, dit kun je misschien nog vinden op uitzending gemist. Een beetje dezelfde sfeer in afgeslankte versie. Na de prayer, werden vuurbakjes aangestoken; zelfs kinderen lopen door de hele menigte met dit vuur en komen erg dichtbij. Gevaarlijjk gewoon. Alle mensen raken dit heilige vuur aan en strijken ermee over hun hoofd/lichaam. Dit anraken doen met name hindoes met alle heilige rekwisieten. Ten slotte neemt iedereen een duik in de ‘Ganga’ rivier; zo wassen de mensen al hun zonden van hun lichaam.

Nu wat over onze ervaringen met treinreizen in India. Je wordt altijd aangesproken door Indiers; ze gaan erg gemakkelijk een praatje met je aan. Nu waren er ook 2 moslimmannen die tussen onze slaapbedden een kleed neerlegden op de grond en daar hun hardop hun gebedje deden; iedereen ging voor hen aan de kant. De ruimte ertussen bleef erg krap. Erg bijzonder ook weer. Veel dingen worden ook niet gevraagd maar gewoon gedaan; zoals bepalen of het licht uit gaat, als mensen ergens anders willen zitten (terwijl ze betaalt hebben voor een andere plaats), of een koffer voor iemand anders voeten geplaatst (zodat ze zelf wel fijn zitten) Er zijn erg veel bedelaars die meerijden met de trein, dit gewoonweg geaccepteert door conducteurs, ze worden er niet uitgestuurd. Bovendien moet je reserveren voor een vaste plek in de trein, maar toch zijn er heel veel mensen die gewoon op de grond slapen… en ook dit wordt gewoon geaccepteerd. Verder staat de deur vaak gewoon open in de trein en hangen de mensen eruit. Ook lopen veel mensen gewoon over het spoor of gaan er rustig op zitten om een sigaretje te roken. (zie foto).

Wist je dat ….(over Sadhoes):
- dat Soedhoes ‘heilige’ mannen die kiezen voor een ascetische levenswijze
- een ascetische levenswijze betekent dat ze zich onthouden van een behoorlijk aantal dingen; zo hebben ze geen eigen bezit, geen huis, hebben alle banden met familie verbroken, dragen geen of weinig kleding en eten weinig en simpel voedsel.
- Soedhoes bovendien ook yoga en meditatie beoefenen om hun spirituele krachten te vergroten en verrichten ze magische rituelen om met de goden in contact te treden.
- een Kumbh Mela een tribale verzameling is van Sadhoes en pelgrims uit alle hoeken van India en tegenwoordig uit alle hoeken van de wereld.
- Het een indrukwekkende demonstratie van het diepe geloof van de Hindoes is in het heilige bad en het beschouwen van sadhoes als middelen om zich van zonden te reinigen en de ziel te zuiveren.
- de Gangarivier erg heilig is.
- het wassen in de Ganga-rivier een belangrijk ritueel is voor Soedhoes, overigens ook voor hindoes.
- de rivier ook dikwijls wordt gebruikt om overleden mensen een plaats te geven (dus in werkelijkheid niet zo schoon is)
- De Khumb Mela 1 keer in de 12 jaar plaatsvindt en het record 70 miljoen mensen trok.

Stukje info: Swami Brahmdev
Swami Brahmdev is voorzitter van het Ashram Aorvalley Society (1985), hij heeft zijn hele leven gewijd aan het leven en erfenis van Sri Arobindo en de moeder. (Sri Aurobindo was een erg befaamde goeroe) Swami Brahmdev heeft duizende studenten over de hele wereld gehad; heeft verschillende conferenties en workshops gegeven over integrale Yoga voor meer dan 12 jaar. Hij heeft centra in Colombia en Rusland.Voor velen is hij uitgegroeid tot een levend voorbeeld van edelmoedigheid, wijsheid em onwrikbaar geloof in het Goddelijke. Een ashram is een Indiase naam voor een leefgemeenschap en ontmoetingsplaat voor aanhangers van religies in India.

  • 07 Juli 2010 - 08:22

    Erica:

    Ruth, ik hoop dat je snel weer beter bent!

    Voor jullie allebei; een hele fijn vervolg van jullie reis toegewenst!

    BTW; kijken jullie zondag wel voetbal?

    xx Erica

  • 07 Juli 2010 - 08:48

    Juud:

    Hey Ruth!!!!!
    Heel veel beterschap joh!
    Balen!
    Hou je taai en snel weer opknappen:-)

    Liefs
    Juud

  • 07 Juli 2010 - 09:11

    LG En Wilma:

    Arme Ruth. Stomme Indiase eten!
    Veel beterschap, meis!
    Liefs!

  • 07 Juli 2010 - 20:41

    Ar:

    Nog voor ik de rest ga lezen, ga ik ff zusteren van afstand!
    Lieve Franka, haal Gatorade (mineralen) voor je vriendin en laat haar advacados eten (zit vol met B-vitaminen) wordt ze weer wat sterker van, bouillon maken (lekker zout). Doe nou anders maak ik me veel te erg zorgen. Ik ben zelf tijdens mijn reistijd erg ziek geweest (Malaria)en geloof me je bent echt niet blij.
    Ruth dikke zoen, geloof in je herstel en je kracht ga ik nu verder lezen.
    Ar

  • 07 Juli 2010 - 20:56

    Ar:

    mooi verhaal weer, kom op Ruth geniet nog ff! Ga anders bij die Meditatie Goeroe langs, daar kanp je zeker van op.
    Oh ja en mochten jullie het nog niet weten.
    Nog vier nachtjes slapen en dan ORANJE KAMPIOEN!

  • 07 Juli 2010 - 21:03

    Miranda:

    Erg gaaf, hoop dat jullie samen nog heel veel zullen zien.
    groetjes uit Hoenderloo

  • 08 Juli 2010 - 12:25

    Alette & Ronald:

    Nou Ruth, ook wij hopen dat je weer wat bent opgeknapt! Franka, wat stoer van je dat je dan toch alleen op pad gaat!
    Goeie reis verder.
    Groetjes van ons.

  • 12 Juli 2010 - 11:24

    Harold Visser :

    Ik heb tijdelijk een andere werkplek gehad en deze mails zie ik nu pas. Wat een gaaf idee om samen zo te gaan reizen. Bedankt voor deze mailberichten...nu denk ik helemaal wat doe ik hier!!!!. Als ik ze allemaal gelezen heb reageer ik nog wel weer. Heel veel plezier verder met de reis en geloof me het wordt een van de mooiste ervaringen die je meemaakt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Udaipur

Ruth en Franka

Actief sinds 05 April 2010
Verslag gelezen: 453
Totaal aantal bezoekers 57757

Voorgaande reizen:

15 April 2010 - 30 Juli 2010

Ruth en Franka werken met straatkinderen

Landen bezocht: