Here we come Bollywood! - Reisverslag uit Bombay, India van Ruth en Franka - WaarBenJij.nu Here we come Bollywood! - Reisverslag uit Bombay, India van Ruth en Franka - WaarBenJij.nu

Here we come Bollywood!

Door: ruthenfrankainindia

Blijf op de hoogte en volg Ruth en Franka

16 Juli 2010 | India, Bombay

9 juli komen we dan in de hoofdstad Bombay, op een klein stationnetje, aan. Onze eerste indruk is: "Wat een vieze oude stad". Overal sloppenwijken, vuilnis op de grond, knallelijke flats, enz.. Na een poos rijden met de taxi, wordt het gelukkig stukken beter. (we waren uitgestapt ergens in een buitenwijk van Bombay). Bombay is voor Indiase begrippen een dure stad, dus we besluiten om in een dormetry te gaan slapen. Dit is een slaapzaal waar alleen meiden liggen en we moeten de badkamer delen met 6 personen. Dat is even anders dan een hotel, maar het heeft ook juist wel weer wat. 's Avonds verkennen we een beetje de city. We kunnen hier wel lekker eten en we komen zelfs een Mac tegen. (Dus mijn dag kan niet meer stuk, voel me weer beter met een Mac in de buurt).
Ons plan was om zo snel mogelijk deze stad weer te verlaten, maar dan krijgen we de mogelijkheid om wat te werken. We worden gevraagd of wij tijdens een chique bedoeling 'awards' willen uitreiken. Dit is een kans die je niet elke dag krijgt, dus besluiten we ervoor te gaan. 's Avonds krijgen we een prachtige glitterjurk aan, onze haren worden gedaan. Wij hebben meer het gevoel dat we een avondverhaaltje gaan spelen. En wij zijn per persoon 18 euro rijker, maar vooral een bijzonder avontuur.
Door dezelfde man worden we gevraagd of we de volgende avond drankjes willen uitdelen tijdens de finale van het WK. Dit doen we, want dan zijn we verzekerd dat we Nederland op het grote doek kunnen zien schitteren. In Mumbai sluiten namelijk alle bars uiterlijk 01:00/01:30. Het was een hilarische avond. We moesten met onze charmes blue en black label `verkopen'. (we weten niet eens hoe het smaakt). Verder moesten we helpen achter de bar, maar hadden geen idee van de prijzen en wat alles was. Als deze manager nou even wat meer van te voren had uitgelegd... we proberen er maar wat van te maken. Beetje jammer dat in de laatste 2 minuten er nog een doelpunt moet worden gemaakt door spanje. snik snik. Hoe is de sfeer in Nederland geweest toen ze wisten dat ze naar de finale gingen???

Stukje info
Bombay, officieel Mumbai, is de grooste stad van India en is de hoofdstad van de deelstaat 'Maharashtra'. Het telt zo ongeveer 13,7 miljoen inwoners. (niet heel veel minder dan Nederland telt aan inwoners). In 1996 werd de naam officieel gewijzigd in Mumbai, aangezien ze wilden streven om Indiase steden te hernoemen naar de originele Indiase benamingen.
Bollywood is de bijnaam van de Hindi filmindustrie in Bombay. Het is een combinatie van Bomay en Hollywood. India heeft de grootste filmindustrie ter wereld, gemeten naar het aantal geproduceerde films. Mensen komen uit de hele wereld om te acteren en te werken in Bollywood. Ze maken ruim 800 films per jaar, dit is dus ruim 2 per dag.

Wist je dat..
Er in Bombay echt ongelofelijk veel sloppenwijken zijn.
we keihard zijn opgelicht met ballonnenverkopers op straat. Deze verkopers liepen met echt mega ballonnen over straat, maar we zijn werkelijk waar tot 2 keer toe erin getrapt door een kleinere maat ballonnen te kopen dan waar de verkopers mee liepen. We hebben uiteindelijk 8 euro betaald voor 5 grote ballonnen.
Franka auditie heeft gedaan voor het meespelen in een Bollywood film. Ik moest mijn naam zeggen, mijn lengte en zeggen of ik kon duiken en na 2 min. was ik weer buiten. Hilarisch.
En dat ik volgens mij de rol heb gekregen.
Dat ik alleen hoef te zwemmen en te duiken en niks hoef te zeggen (te komisch voor woorden).
Dat als ik in de film zal spelen, daar best leuk aan ga verdienen (100 dollar p.d.)
de `government' trein een zeer bijzondere ervaring is; op spitstijd is het echt prop en propvol, tijdens het uitstappen moet je aan de goede kant staan en snel wezen met uitsappen, anders wordt je letterlijk omver gelopen.
in India ze het begrip in de trein/bus `eerst alles eruit, dan alles erin' niet kennen. (het lijkt wel alsof het een wedstrijd is wie als eerste uit de trein is. In feite stopt de trein heel kort op het perron en als je niet snel bent dan komen de mensen die naar binnen willen binnenstappen).

• 16 Juli 2010 - 17:05

Marieke:

Heerlijk een carrière-switch als actrice! Heelrijk deze toptrip!

• 19 Juli 2010 - 20:04

Mirjam:

jullie komen al weer bijna thuis! ongelofelijk! Geniet van jullie laatste dagen. Ik kijk er naar uit om jullie te zien!

liefs Mirjam

• 19 Juli 2010 - 21:27

Ar:

Nog 11 dagen, wauw geniet er nog maar even van meiden. Het lijkt of julie het reisvirus hebben geproeft (Ruth mogelijk maar al te letterlijk)nog even goed oplsurpen en dan met een bak aan ervaring, verhalen en foto's weer naar huis. Op naar de volgende reis... over een jaartje of wat;-)
    Ik kan niet wachten om jullie weer life te zien.

Ennuh zo'n carriere switch als actrice, ja ik geloof er wel in hoor. Doen!
    Dikke zoen,
    Ar