Belevenissen in Rajasthan - Reisverslag uit Udaipur, India van Ruth en Franka - WaarBenJij.nu Belevenissen in Rajasthan - Reisverslag uit Udaipur, India van Ruth en Franka - WaarBenJij.nu

Belevenissen in Rajasthan

Door: ruthenfrankainindia

Blijf op de hoogte en volg Ruth en Franka

14 Juli 2010 | India, Udaipur

Jaipur, Jippie!
1 juli kwamen we erg vroeg in de ochtend aan In Jaipur, de hoofdstad van de deelstaat Rajasthan, ook wel de ‘Pink city’ genoemd. Het oude centrum is opgebouwd uit roze (nou ja Terra Cotta) zandsteen; roze bouwwerken, forten, winkeltjes, enz.. Rajasthan en dan vooral Jaipur is een van beste centra voor printen op katoen; blokprint op hout wat ze afdrukken op katoen. (zie foto).
Het klimaat in Rajesthan is verschrikkelijk warm in de zomer zo’n 43 graden (nu was het zelfs 45 graden!) en in de winter tussen de 20 en 24 graden. Er valt maar gem. 10 cm water p.j., en zijn er veel woetijngebieden te vinden.

Wij hebben o.a. het Amber fort bezocht samen met een Duitse jongen die we in ons hotel hebben ontmoet. Het is een goed voorbeeld van Rajesthaanse architectuur gelegen op een heuvel aan de voet van een meer (nou ja, dit meer stond helemaal droog). Opvallend is dat er hier ook heel veel varkens op straat leven en zien we een aantal kamelen en olifanten op straat.

Onze riksjadriver bracht ons overal naar toe; hij was ons maatje, ging soms ook mee naar binnen om een tempel te bekijken. Hij heeft ons in contact laten brengen met een ‘Goeroe’; zijn normale baan is zijn juwelierszaak, maar daarnaast ontvangt hij soms mensen die hij helpt met zijn spirituele krachten. Hij had geen lange baart en lang tenue aan, nee hij zag er eigenlijk heel gewoon uit. Hij gaf heel duidelijk aan dat hij hier zit voor een gezellige babbel, omdat hij zijn tijd niet wil verrdoen. Hij vroeg om je hand en legde zijn hand erboven op. Hij vertelde dingen die hij absoluut niet kon weten, dus dat was behoorlijk verrassend. We hebben ook niks voor deze meeting hoeven te betalen.

In Jaipur hadden we een erg prettig hotel met eeen prachtig dakterras waar je heerlijk kon eten en mooie ruime kamer. Leuke mensen ontmoet in het hotel, maar ook erg leuk contact met de inwoners van Jaipur. Ruth heeft de voetbalwedstrijd kunnen zien (nou ja het laatste gedeelte, want de stroom was uitgevallen) tussen Nederland en Brazilie. Eigenlijk wilden wij allebei nog wel even blijven, maar dat kon niet; op naar Joddhpur.

Ontspannen in Jodhpur
3 juli: Meer naar het westen vanaf Jaipur, vindt je Jodhpur. Jodhpur is gelegen aan de rand van de Thar woestijn. We zijn er eigenlijk te kort geweest om er iets nuttigs over te kunnen vertellen. ’s Ochtends vroeg kwamen we aan en we hebben eerst rustig aan gedaan in het hotel, eind middad kwamen we erachter dat we de volgende dag vroeg in de ochtend alweer moesten vertrekken. Ik (Franka) heb een heerlijke lichaamsmassage gehad in het hotel en Ruth heeft veel geslapen.

Opgelicht in Jaiselmer
4 juli: we hadden van te voren even gebeld naar een hotel. Dat was maar goed ook, want iemand anders deed zich voor als iemand van dat hotel. Het hotel had ons al gewaarschuwd dat iedere riksjadriver ons ergens naar toe wilde brengen; verschrikkelijk opdringerig. Gelukkig had het hotel onze naam, dus wisten wie de juiste was. Jaiselmer wordt ook wel de ‘golden city’ genoemd. Alle gebouwen daar hebben ook letterlijk een goudachtige glans; het heeft echt iets sprookjesachtig. Net als de riksjadrivers, waren ook veel verkopers erg opdringerig en zeiden; ‘come insite; we have many diffenrent colours’. (daar wordt je behoorlijk gek van op een gegeven moment). In het hotel zijn we zijn behoorlijk opgelicht. We wilden op kamelensafari via het hotel, begrepen we later dat iedereen andere prijzen had betaald. Ook voor de hotelkamer hoorde we verschillende prijzen. Nederlandse jongens hadden de helft minder betaald voor hun hotelkamer en voor de kamelensafafri ook stukken minder. Franka is laaiend geworden op de manager in het hotel. We zijn er na een heftig gesprek uitgekomen en hebben minder betaald dan het in feite was. Hij heeft ook een avondmaaltijd voor ons klaargemaakt; hij had duidelijk iets goed te maken.
De volgende dag zijn we op kamelensafari geweest. Dat was een bijzondere ervaring. Eerst met de jeep richting woestijn. Daar stonden onze kamelen klaar. We waren met een frans stel. Het hotel had ons gezegd dat er nog 2 engelsen bij zouden zijn, dit was niet zo…ook zoiets raars. Ruth voelde zich alleen nog steeds niet goed, dat was wel jammer. Bijzonder om te zien met hoe weinig hulpmiddelen je een maaltijd kunt klaarmaken. We hebben overigens ook een kleine zandstorm meegemaakt; binnen 5 min. Was de hele lucht donker en zanderig. Gelukkig hadden we een klein hutje waar we konden wachten. We hebben in de openlucht geslapen; het was gewoon fris; erg prettig om een deken over je heen te kunnen trekken. Gelukkig heeft deze ervaring ons slechte begin weer helemaal goedgemaakt met zo een fantastische trip.
Met de slaaptrein gingen we naar Udaipur, maar na 3 uur reiden, stonden we ergens stil en ja hoor de bus is kapot. Gelukkig werden we na 2 uur wachten door een andere bus opgehaald.

Udaipur
Ten slotte hebben we in Rajasthan Udaipur gezien. Het bleek al snel een van meest romantische steden van Rajasthan. De eerste dag, 7 juli heb ik samen met een Nederlander per fiets de omgeving verkent. Het lukt Ruth maar niet om er helemaal bovenop te komen; ze blijft energieloos. We hebben vanaf het terras in een luxe hotel, city palace, een adembenemend uitzicht gehad op bergtopppen, het pichola meer, sprookjesachtige paleizen (lake palaze). De dag erna was Ruth weer wat beter; met zijn 3en de fiets gepakt. Het is een middeleeuwse stad met ontelbare kleine straatjes, kleurrijke markten… het heeft (zoals ze zeggen in de boeken) inderdaad iets weg van Italie. Het was best klimmen soms met de fiets; en de bult af was best gevaarlijk,want onze remmen deden het niet tot nauwelijks. We hebben in een fantastisch ambachtswinkeltje wat souvenirs gekocht. Hij maakte boekjes van kamelenleer (de kaft) en rijst (papier). Verder drukte hij de print erop d.m.v. metaaldruk.

Wist je dat:
- je niet verbaast moet kijken als Indiers vragen stellen over persoonlijke dingen als religie, politiek, of je getrouwd bent. (dit gebeurt ons dikwijls)
- Je in Jodhpur een algehele lichaamsmassage van 45 min. krijgt voor maar €8,-.
- Het record aan water wat Franka gedronken heeft 4,5 liter is! (tijdens kamelensafari)
- Ze in de woestijn geen afwasmiddel, maar het zand als schoonmaakmiddel gebruiken.
- Dat het zand in de woestijn veel dunner van structuur en je het haast niet voelt/proeft als het in je eten komt. (volgens mij zat er erg veel zand in ons eten, dat kan haast niet anders als je erin kookt bij een zandstorm).
- Ruth sinds donderdavond (8 juli) weer helemaal op de rit is. Joepie! Dat mag ook wel na 2 weken kwakkelen.

• 14 Juli 2010 - 19:59

Angelique:

mooi mooi MOOOI!!! om te lezen!!!volgens mij is het daar NOG warmer dan een www.jamlesjezonderaircobij32gr+.nl....

• 15 Juli 2010 - 10:16

Esmeralda:

Hallo dames,

wat een mooie verhalen weer om te lezen. en ook de foto's zijn erg leuk. ik denk dat als jullie strax weer terug zijn dat je weer een cultureshock te wachten staat na zo'n lange tijd in india te zijn geweest.
    hier is het ook ontzettend warm geweest. ben blij dat het nu voor zo lang het duurt ff afgekoeld is en ik ook onder een dekentje kan slapen haha. nog even en dan zijn jullie er al weer. kan ik eindelijk jouw esfra bon verzilveren hehe. geniet deze laatste weken nog even van het mooie india en ik hoop dat ruth fit blijft.
    en franka je krijgt de groeten van mijn ma en pa, tomas, helga en mij natuurlijk.

tot gauw!!!

xxx essie.

• 15 Juli 2010 - 17:15

Linda V W:

Prachtige verhalen uit zo te lezen een verrassend land. Leuk om af en toe zo'n ontspannend mailtje in mijn werkmailbox aan te treffen. Kunnen de indiase en frankiaanse planning elkaar ondertussen een beetje vinden?
    Jullie een zandstorm, wij gisteravond een waterstorm (ik kon daarna zigzaggend tussen de afgerukte takken naar huis).
    Geniet ervan, sterkte voor Ruth.

• 16 Juli 2010 - 07:31

Barbara Brown:

Hai hai dames,

Wat een super gave en ervaring rijke reistijd hebben jullie al meegemaakt. Het einde is jammer genoeg in zicht aan het komen maar ik wil jullie nog even een fijne laatste tijd wensen vanuit het warme zomerse met af en toe noodweer kikkerlandje Holland. Apeldoorn wacht straks op jullie om bij Daaf in zijn stekkie te wonen. Leuk om jullie straks weer te zien en de verhalen te horen!!!

genietse nog en tot gauw,
    dikke kus babsie & Edwin

• 16 Juli 2010 - 07:39

..:

Ik zou zeggen voor de laatste weken dat jullie daar zijn....GENIET,BELEEF,ERVAAR het allemaal!!En laat het nooit meer uit je hart en gedachten gaan!!
    Heel veel plezier nog de laatste weken..
    Liefs Greetje