Daar begint onze reis! - Reisverslag uit New Delhi, India van Ruth en Franka - WaarBenJij.nu Daar begint onze reis! - Reisverslag uit New Delhi, India van Ruth en Franka - WaarBenJij.nu

Daar begint onze reis!

Door: ruthenfrankainindia

Blijf op de hoogte en volg Ruth en Franka

01 Juli 2010 | India, New Delhi

Donderdag hebben we afscheid genomen van de jongens: toch wel een gek idee, we gaan de jongens nu de aankomende maand niet zien. Een aantal jongens vinden het erg jammer dat we gaan en een van de jongens zei; ‘You goning, my feeling’ (oftewel, ik ga jullie missen). Wij gaan ze ook zeker wel missen.
Maar goed wij waren ook erg verheugd, want wij gingen beginnen aan onze eerste treinreis; 28 uur zou het gaan duren voor we in Agra zouden belanden (net onder Delhi).
We hebben voor we instapten, nog wat frietjes en kipburger gegeten op het treinstation, daar zitten veel mensen gewoon lekker op de grond, anderen lopen voorbij op zoek naar de goede trein. We zien mensen met meerdere bagage op wieltjes, maar die zetten ze op hun hoofd. (waarom kopen ze dan bagage met wieltjes??, vraag ik me dan af)
Toen we konden instappen in de trein, vonden we onze naam bij de juiste coupé, he gelukkig tot zover gaat het goed. Ook wordt er met die trein produkten vervoerd, niet alleen mensen. We hebben een coupe met airco en twee bedden onder elkaar (Die je kunt inklappen als bank) in een coupe van 4 bedden afgescheiden met doek. Dus erg goed voor Indiase begrippen.
Het was eeb bijzondere ervaring de treinreis. Helemaal voor Ruth, want zij is die nacht behoorlijk ziek geworden. Ze heeft niks binnengehouden. Waarschijnlijk een voedselvergiftiging. Gelukkig hebben we vrijdag s´nachts toen we aankwamen in Agra een duur, maar redelijk goed hotel gevonden; zelfs met bad! De dag erna heeft Ruth gerust en veel geslapen en is ze weer helemaalopgeknapt in een dag. Ik ben zelf erop uitgegaan en had mijn eigen ‘guide’ en taxi; overal wordt de deur voor je opengedaan, overal wordt je afgezet en ze wachten zo lang mogelijk als je wil. Ik heb toen de baby Taj Mahal; ‘limitad-ud-Daulah’ gezien. Binnen kreeg ik een soort slofjes aan, omdat je eigenlijk op blote voeten naar binnen moet. Het is het eerste gebouw van de familie Mughal.
De dag erna, zondag, was Ruth weer helemaal van de partij en zijn we naar de Taj Mahal en de Red Fort geweest. De Taj Mahal was inderdaad erg prachtig om te zien. We hebben ook voor het eerst Nederlanders gezien, heerlijk om even ervaringen uit te wisselen. Ook zijn we naar een handicraft voor marmer geweest; daar lieten ze ons zien hoe marmer gemaakt wordt. Erg indrukwekkend en tijdrovende job. Hij liet ons ook zien wanneer marmer echt is wanneer nep. (zie meer stukje info)
We zijn heerlijk uit eten geweest in een goed restaurant. Goede sfeer, goed eten en goed personeel. Jammer dat wij alleen de enige bezoekers waren. Maar we genoten.
We zijn erachter gekomen dat we toch meer van te voren moeten plannen, aangezien bussen en treinen snel vol zitten. We gaan nu eerst nog iets meer naar het Noorden: ‘Haridwar’, de deelstaat ‘Uttarakhand’. Een van de oudste en heiligste plaatsjes van de wereld; waar tegenwoordig nog pelgrims hun zonden wegwassen in de heilige en legendarische rivier de Ganga.
Daarna gaan we per bus naar de deelstaat ‘Rajastan’, we starten in ‘Jaipur’, vervolgens naar ‘Jodhpur’ en ‘Jaisalmer’. We sluiten af met ‘Udaipur’. In Rajestan vinden we met name sprookjesachtige tempels, woestijn en kamelensafari’s. Daarna vertrekken we richting ‘Mumbai’; de hoofdstad van India.
Wel beseffen we nu dat we echt aan het reizen zijn, zeker een bijzondere belevenis, dat realiseren we ons goed. Overigens valt hier om de haverklap de stroom uit, ach dat blijft India.

Stukje info… Marmer
- Marmer kun je testen op zijn echtheid door er met je nagel overheen te krassen, als het marmer niet aantast, dan is het echt.
- Het marmer en (half)edelstenen wat in de Taj Mahal verwerkt is, werd ook verwerkt in de handicraft voor marmer
- Er wordt henna gebruikt over het marmer om het verschil te zien tussen het gegutste en het niet gegutste.
- Vervolgens worden de fijne motieven van (half)edelstenen zo geslepen dat het in het gegutste past.
- Dan wordt van natuurlijke produkten met geheim recept, lijm gemaakt en zo in het marmer verwerkt.
- De prijs bepaalt het aantal verschillende losse stukjes (half)edelsteen die verwerkt zijn in het marmer.
- Voor een normaal bord (van rond de 1000 stukjes), hebben ze 8 weken de tijd nodig om het te maken (2 kunstenaars).

Wist je dat…. (over de Taj Mahal):

- wij 750 Rs entree betalen en Indiers 20 Rs, en dat wij dus 40 keer zoveel betalen.
- keizer Shahjahan uit liefde voor zijn overleden vrouw het mooiste monument heeft laten bouwen.
- De bouw van de Taj Mahal 22 jaar heeft geduurt en in 1653 was voltooid.
- De Taj zonder twijfel het mooiste monument dat ooit uit liefde gebouwd is.
- Ruim 20.000 bouwvakkers aan de Taj hebben gewerkt.
- De Taj 58 meter hoog, 56 meter breed is en op een 10.000 m² verhoogd marmeren platform staat.
- Het marmer van 160 km ver komt, uit de mijnen van Rajashtan. Ze werden door olifanten, buffels en ossen vervoerd naar Agra.
- De (half)edelstenen die erin verwerkt zijn, zijn; Rood Carnelian van Baghdad, Rood, geel en bruin Jasper uit Punjab, Groen Jade en Crystal uit China, Blauw Lapis Lazuli uit Afghanistan, Turquoise uit Tibet, Amethyst uit Perzie, parel uit de Indische oceaan, enz.. (zie foto)
- De keizer zich bemoeide met elk detail van de bouw.
- Volgens de legende hij na het voltooien de handen van de arbeiders liet afhakken, zodat ze nooit meer konden meewerken aan bouwen van een nog mooier monument.
- Hij voor zichzelf een zwarte versie wilde laten bouwen, maar dat niet heeft gered, aangezien hij in gevangenschap door zijn eigen zoon, is getorven.
- Per jaar er ongeveer 2.000.000 bezoekers komen.
- Sinds 1983 de Taj op de erfgoedlijst van de UNESCO is geplaatst.
- In 2007 de Taj Mahal officieel tot 1 van de 7 wereldwonderen is gekozen!
- De Taj Mahal als inspiratiebron diende voor het Paleis van de sultan in de Disneyfilm Aladdin.

• 01 Juli 2010 - 16:32

Harrie Kanters:

Hoi Lieve Meiden,
    Zondag a.s. ga ik ook reizen met een groep van 14 personen, waarvan 10 jongeren. Een week Kenia en 4 weken Uganda. Afgelopen weekend was het laatste voorbereidende weekend. Op zondag kwamen ook de ouders, familie en vrienden erbij. Iedereen heeft er zin. We vliegen met de EMIRATES via Dubai naar Nairobi. Na de voetbalfinal reizen we door met de bus naar Uganda om daar vier weken op verschillende projecten mee te draaien. Via nieuwsbrieven worden jullie ook op de hoogte gehouden. Kijken en lezen dus van week tot week. Geniet nu van India. de kinderen hebben al genoeg kunnen genieten van jullie inzet en aanwezigheid.
    Liefs en groetjes, Harrie

• 01 Juli 2010 - 19:45

Ar:

Wauw!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! wat waanzinnig mooi allemaal, heel gaaf.
    Kus Ar

• 01 Juli 2010 - 19:49

Jannie:

Hallo Ruth en Franka,

Wat fijn om weer een teken van leven te krijgen, ik blijf het spannend vinden 2 van die meiden in een"vreemd" land op reis.
    Zo te lezen beleven jullie weer van alles.
    Geniet er van en pas goed op jullie zelf.

Dikke kus.
    Liefs,
    Jannie

• 02 Juli 2010 - 06:39

LG & Wilma:

He jullie,
    Als je naar Jaipur gaat, zorg dan dat je een kamer hebt in Hotel Pearl Palace (staat in LP). Wel van te voren boeken, want is vaak vol, maar echt super goed hotel!
    Veel plezier!

• 06 Juli 2010 - 07:23

Paul Sunder Singh:

Hello Ruth and Franka, Hope you are doing well in the north of India. Our regards to you and hope you are enjoying the trip. Keep in touch.
    regards
    Paul