Eerste schoolweek en Pondicherry - Reisverslag uit New Delhi, India van Ruth en Franka - WaarBenJij.nu Eerste schoolweek en Pondicherry - Reisverslag uit New Delhi, India van Ruth en Franka - WaarBenJij.nu

Eerste schoolweek en Pondicherry

Door: ruthenfrankainindia

Blijf op de hoogte en volg Ruth en Franka

07 Juni 2010 | India, New Delhi

Onze jongens gingen deze week, dinsdag wel te verstaan, weer voor het eerst naar school. We merken al een aantal dagen dat ze erg onrustig zijn. Een klein groepje jongens had nog geen geschikte niewe school gevonden. Hun eerste schooldag was zaterdag. Het loopt hier allemaal net iets anders…

Dinsdag gingen we naar Pondicherry. Een nostalgisch dorpje wat behoort tot een Franse kolonie. De heenreis verliep erg soepeltjes: bus met airco en de riksja bracht ons gelijk bij een prettig ‘guest house’. (5 uur reistijd) De kamers zagen er redelijk schoon uit, we hadden schoon beddegoed en airco. De felgekleurde huizen met hun franse insteek, waren prachtig onderhouden, heerlijk om de franse straatnamen te lezen. We zitten op 3 minuten loopafstand van het strand. We hebben aan een strandcafé, ‘le café’ (verder is er geen strandcafé te bekennen) geluncht; franse quiche met frietjes en salade. Jammie! Je merkt wel dat het hier veel toeristicher is, weinig afval op straat, veel luxe hotels, mooie winkeltjes met souvenirs en gezellige restaurantjes met franse, Italiaanse of chinese keuken.
Verder hebben we de eerste dag een fiets gehuurd. De fietsen waren allemaal formaat ‘kinderen’, maar je kon er op fietsen. Even wennen om (weer) aan de linkerkant van de straat te fietsen, ook als je een bocht maakt, dan kun je je zo lekker vergissen. Verder is Pondi echt veel rustiger dan Chennai, dus kun je prima bewegen in het verkeer. We hebben een aantal tempels en kerken bezocht en in een park gelegen midden in pondi, wij hadden sinds we in India zijn niet meer op gras gelegen, dus dat was best even prettig.

De 2e dag zijn we naar een hindoestische tempel geweest; de Sri Manakula Vinayagar Temple (=lord Ganesh). Buiten stond een levensechte olifant. Deze olifant symboliseerde ‘lord Ganesh’*. De olifant had allerlei versieringen op zijn gezicht en belletjes aan zijn lichaam. Eerst dachten we dat hij vast zat aan een ketting, maar hij bleek gewoon los te staan! Gaf je de olifant geld in zijn slurf, dan kreeg je een schouderklopje met zijn slurf en werden we zogezegd ‘gezegend’. Wat ons opvalt is dat hindoes alles aanraken als ze iets aanbeden, zo ook deze olifant. Aan de ene kant wel zielig, want dat beest staat daar maar de hele dag, maar aan de andere kant denken we dat ie wel goed verzorgd wordt.
Later hebben we scooters gehuurd. Ik had maar 1 spiegel, de motor viel soms uit en we hoefden geen helm op. Maar wat was het kicke! Even oefenen, en hop daar gingen we. We zijn naar het strand geweest in een dorp verderop (Auroville). We kwamen een Sri Lankaan tegen die tripjes verzorgde. Toch niet helemaal goed begrepen, maar we betaalden uteindelijk meer dan we dachten. Hij zei 300 Roepies (€5) voor een rit naar een oud fort en naar de ’Golden Globe’, een meditatiecentrum in Auroville. Later bleek dat we wel zijn benzine moesten betalen… We hebben heerlijk zitten touren. Van het fort was weinig over. Na het fort werd het echt donker en vroeg hij of we een kopje koffie wilden drinken bij zijn vriend…ach ja, waarom ook niet.. zoiets kan ook alleen in India. De ‘Golden globe’ hebben we van 50 m afstand gezien: een klein bolletje in het pikkedonker! De trip stelde niet zoveel voor, maar het touren was erg leuk!

De 3e en laatste dag in Pondi hebben we bij de bakker croissantjes gegeten… jammie. Verder hebben we ‘pain’ (brood) en croissants bij de bakker gehaald; voor het eerst weer echt bruin brood gezien. We zijn weer gaan touren met onze ‘activia’, maar toen konden we ‘Paradise beach’ niet vinden, maar 't is uiteindelijk wel gelukt. Je kon met een bootje over en dan kwam je aan bij een stukje strand. Voordat we weer naar huis gingen hebben we nog een overheerlijke salade gegeten bij een ‘patisserie’. De terugweg zaten we in een normale bus zonder airco. Dat is best wennen; 3,5 uur zitten zweten op een schrokkerig wegdek in een onrustige bus, waarbij je benen geen kant op kunnen. Maar wat hebben we het heerlijk gehad!

De volgende dag moesten we weer even wennen en op gang komen; stiekem mistten we Pondi wel.
Zaterdag hebben we een voorlichtingsdag gegeven over ‘sociale omgang’. We hebben verschillende rollenspelen gespeeld over slaan, de intonatie en woorden die je gebruikt als je iets vraagt, naar een ander luisteren en voor jezelf opkomen. Wij gaven het verkeerde voorbeeld en de jongens moesten zelf een goede versie spelen. Ze kwamen met creatieve ideëen; de jongens weten in theorie best goed wat een goede omgang is, maar in praktijk blijken ze het nog erg lastig te vinden. Wij hopen dat deze eerste voorlichting hun ogen weer wat meer heeft opengedaan.

’S Avonds hadden we disco. We hadden voor de jongens glittergel voor in het haar gekocht. We hadden de bar schoongemaakt en gebruikt door de jongens consumptiebonnen te geven. Daar konden ze hun snack en drinken afhalen. Verder hadden we nog wat knipperlichtjes opgehangen (het zijn bijna discolampen). Toen ze eindelijk naar binnen konden waren ze helemaal door het dolle heen. Wat waren ze aan het genieten. ’s Middags hadden ze in groepjes een Indiase dans ingestudeerd die ze tijdens de disco hebben gepresenteerd. Je zag dat ze er hard voor geoefend hadden. India zou India niet zijn als er iets mis zou gaan; ja hoor geen bas meer uit de speakers, alleen maar hoge tonen. Gelukkig heeft een medewerker het kunnen oplossen en hebben we daarna nog even kunnen dansen. Het was een zeer geslaagde avond!

Stukje cultuur

Even wat weetjes over Lord Ganesh*:
• Een olifant staat voor wijsheid.
• Ganesh is God van kennis, neemt hindernissen weg en...
• is de beschermheilige van reizigers (hee komt dat ons even goed uit!)
• Hij wordt meestal afgebeeld met een dikke, blote buik, meestal 4 armen, een rat aan zijn voeten en natuurlijk een olifantenkop. Als je de foto ziet, herken je hem waarschijnlijk wel.
• Hij is een van de 5 belangrijkste goden in de hindoestische godsdienst; hij wordt zeer vereerd in het Hindoe geloof.
• Hindoes bidden tot Ganesha voor ze aan iets nieuws beginnen, zoals een nieuwe baan of wanneer ze verhuizen.
• De rat (die opvallend klein is) is zijn persoonlijk vervoersmiddel.
• Ganesh hoofd symboliseert de goddelijke ziel en zijn menselijk lichaam betekent het aardse bestaan van de mens.
• Zijn vierde hand is bedoelt om mensen te zegenen.

Wist je dat…

- Het huren van een fiets maar €0,50 per dag (=24 uur) is en dat we niet eens borg hoefde te betalen.
- Mannen in India veel lichamelijker ingesteld zijn dan vrouwen. Mannen omarmen en raken elkaar onderling meer aan dan vrouwen)
- Dat man en vrouw in het openbaar elkaar helemaal niet aanraakt, ook niet als zij getrouwd zijn.
- Mannen en vrouwen zelfs gescheiden van elkaar zitten in de bus. De vrouwen zitten links en mannen zitten rechts. Alleen getrouwde paren mogen naast elkaar zitten.
- En als de bus erg propvol zit (help… waar blijft je persoonlijke ruimte), dat dan wat moeilijker gaat, maar zelfs dan de vrouwen aan de ene kant staan en de mannen aan de andere kant.
- Je altijd je ticket in de bus zelf koopt. De beste man komt vanzelf langs.
- Als de bus propvol zit, wat regelamtig gebeurt, de mensen hun geld toevertrouwen aan wilvreemden om een ticket te verkijgen. Het geld gaat de hele bus door en waarempel krijgt de eigenaar zijn ticket retour. (de kaartjesverkoper staat meestal achterin en kan ook geen kant op)
- Onze busrit van 3,5 uur met airco maar €2,85 was en zonder airco slechts €0,90 was p.p.
- Ruth voor het eerst in haar leven aan de linkerkant van de straat heeft gefietst.
- Voor een indiase vrouw een ‘Sari’ als freedom voelt, maar dat gevoel hadden op de scooter. (heerlijk vooruit te bewegen zonder te zweten)
- We tot nu toe €289,- hebben uitgegeven aan projectgeld. Na de zakken rijst hebben we snacks en drinken gehaald voor filmavonden/disco, een aantal films gekocht en het uitje naar Marina beach ervan betaald.

• 07 Juni 2010 - 11:44

Debora:

Dag meiden,

Wat weer een lang verhaal! Leuk!

Heerlijk, even een aantal daagjes er tussenuit! Indrukwekkende dingen gezien en wat fijn dat het allemaal een beetje op europa leek. Lekker eten doet een mens ook goed! Wat gaan de dingen/gewoontes daar dan enormn anders.. Mis je het 'gewone' (nu regenachtige) Nederland niet een beetje?

Tja, zo'n oliefant, die weet waarschijnlijk niet beter.. inderdaad hopen dat hij/zij goed verzorgd wordt.

Haha, dat links fietsen zou inderdaad een rare ervaring zijn! Geen ongelukken krijgen!

En Ruth! Hoe is het eigenlijk met je appelsap? Kun je het daar ook kopen? Ben je aan het afkicken of heb je een voorraadje meegenomemn?? hihi..

Hier is alles goed. Geen bijzonderheden eigenlijk!

Geniet!
    Groetjes Debora

• 12 Juni 2010 - 17:08

LG En Wilma:

Leuk he, vakantie vieren! Dan kan India best leuk zijn! ;) :)
    Fijn dat het pakketje aangekomen is. Had je wel gezien hoe tof het ingepakt is? Die meneer maakte gewoon een kussensloop voor om het pakketje!
    Fijn weekend verder!
    Liefs, vanuit Egypte.

• 13 Juni 2010 - 10:53

Ar:

Hey meiden, leuk weer een update van jullie.
    En wat kan je intens genieten hé van zo'n paar daagjes weg even "een beetje vertrouwde luxe". Triest genoeg natuurlijk.
    Gaan jullie nog op meditatie in één van de velen kloosters of is daar geen tijd voor. Ik zou het in ieder geval van harte aanbevelen!
    Cuidate,
    liefs Ar