Begin zomerprogramma - Reisverslag uit New Delhi, India van Ruth en Franka - WaarBenJij.nu Begin zomerprogramma - Reisverslag uit New Delhi, India van Ruth en Franka - WaarBenJij.nu

Begin zomerprogramma

Door: ruthenfrankainindia

Blijf op de hoogte en volg Ruth en Franka

02 Mei 2010 | India, New Delhi

Maandag is ons zomerprogramma officieel van start gegaan! We geven nu Engelse klas, kinderbommen, laptop class, sport (volleybal) en spel, knutselen, film op groot scherm en elke zaterdag een grote activitieit.

Onze eerste spelactiviteit was een flop, we hadden wat kleinere spelletjes bedacht met en zonder bal. Het was heel lastig om het op hen over te brengen. De jongens springen alle kanten op en het kost veel tijd om ze allemaal stil te krijgen. Na een paar keer spelen begrepen ze pas het spelletje, voor ons iets minder, de jongens zijn uiteindelijk nog best enthousiast.

Laptop klas was de eerste keer nog even wennen. Van de 5 laptops, konden we er maar 2 gebruiken (1 lag ergens anders, 1 kon niets openen en 1 was het wachtwoord veranderd), dus dat is jezelf dan toch even behelpen. Ze vinden het allemaal wel erg interessant. De tweede les deze week (deden ze het weer allemaal), hadden we de jongens een testje laten doen in hoeverre ze met Microsoft Word om kunnen gaan. Voor Nederlandse begrippen weten ze er nog weinig vanaf, maar leren best snel.

(Sport)activiteiten waarbij ze moeten rennen en concurrentie werkt heel goed! Trefbal, volleybal en kwalleballen vinden ze geweldig! Ze spelen erg ruig, ze nemen de regels hier ook wat minder dan wij gewend zijn. Kwalleballen (even voor de mensen die het niet kennen; soort rugby waarbij de bal een jutezak met zand is). Hier moeten ze op het zand spelen, dus smerig dat ze waren, maar deze activiteit was zeer geslaagd! Ze spelen keihard en zijn erg gebrand om te winnen. Knutselen vinden ze trouwens ook erg leuk. Ze kregen de opdracht om in groepjes een groepsschildering te maken. Ook hebben we foto’s gemaakt met alle namen erbij die we bij de schildering plakken, zodat we hun namen hopelijk binnenkort allemaal weten. Ze namen het bloedserieus (2 uur waren ze bezig!) en ze hebben hele mooie dingen gemaakt. Zie foto’s.

Eerste keer uit eten; in het beste restaurant van de omgeving. Sfeer is ver te zoeken met TL- verlichting en weinig kleur en decoratie. Er was een man (met stip op voorhoofd) die erg graag op de foto wilde (zie foto). Dat doen we dan maar. In India hebben heel veel mensen een stip op hun voorhoofd. De bindhi, is een traditionele decoratie die wordt gebruikt door hindoevrouwen. De decoratie wordt gedragen omdat men gelooft dat het vrouwen en hun echtgenoten zal beschermen. Het bindhi symboliseert het spirituele derde oog; het symboliseert gunst, devotie en geluk. Meestal is het rood, maar tegenwoordig bestaan er verschillende soorten bindhi’s en wordt het ook door niet-Hindoes gedragen. Bij mannen wordt de rode stip, Tilak genoemd. Tilak is het symbool van spirituele wijsheid en het wordt gebruikt tijdens ceremonies. Van de gele tilak wordt gezegd dat het de kracht heeft om het intellect te stimuleren. Maar afin, ik ga verder. We vroegen de bediende wat een man aan andere tafel aan het eten was, nog geen 5 min. later stond het tafel. (en we hadden al besteld) Veel te veel eten gekregen natuurlijk, maar het was wel lekker. Wat hebben we gelachen!

Er is ook weer een nieuwe jongen met behoorlijke beschadigde knieeen en brandplekken in zijn nek. Het enige wat hij verteld heeft is; ‘burning’. In sommige delen van India geven ze mensen brandwonden om ze vervolgens de straat op te laten om geld te bedelen (met brandwond haal je meer geld op). Bij dit jongetje kan het ook iets anders zijn, maar toch geeft het ons een akelig gevoel. Hij is overigens ook alweer weg gelopen. Kinderen lopen soms weg omdat ze gewend zijn om op straat te leven.

Veijdag was het officieel Koninginnedag in Nederland. Wij waren uitgenodigd door Paul en Bakiam om mee te gaan naar Qeensday in een 5-sterren hotel. Het was een coctailparty waarbij belangrijke mensen uit verschillende continenten bij elkaar kwamen. We waren nog maar net binnen en we werden van alle kanten op de foto gezet door fotograven. Zo ook door een fotograaf van de ‘Times of India’, dus er is best een kans dat we in de krant komen. Heerlijk om even iets anders te doen en te genieten van het verrukklijke en vele eten. Ik heb zelfs alcohol mogen drinken. In India linken ze alcohol alleen aan problemen en alcoholisme, ze kennen niet het sociale alcohol drinken. Omdat dit een hele andere gelegenheid was, was het geen probleem. Wat hebben we gelachen met Bakiam, wat een heerlijk mens is dat toch.

Wij hebben dit jaar Koninginnedag op de zaterdag gevierd met de jongens, omdat dat voor ons allen het beste uitkwam. De dag begon vroeg in de ochtend goed; geen stroom (dus geen airco), geen water (niet douchen) en tot slot was het ook nog eens aan het regenen! We hebben alleen nog maar zon gehad sinds we hier zijn en het is hier nu hartje zomer! En uitgerekend vandaag hebben we regen. Besloten om binnen de spelletjes te doen. We hadden de ruimte versierd met ballonnen e.d. (de jongens helpen dan ook zo lief), maar is toch wat minder sfeervol, helemaal als je ook geen muziek kunt draaien. Wie bedenkt dat nou, Koninginnedag zonder muziek? De spelletjes (zaklopen, spijkerpeoepen e.d.) vonden ze geweldig! Omdat er geen water stroomde, haalden de jongens het uit de put met emmer, prachtig gezicht.
Gelukkig werd het weer later beter en konden we naar buiten en hebben we weer allerlei spelen gedaan (lansgte touw hangen, ezeltje prik, blikgooien, schminken) Fantastische dag uiteindelijk! Dit zul je op de foto’s wel zien! Afgesloten met acts van de teams, wat een creatievelingen! Het winnende team hebben poloshirts gekregen van ons. Erg fantastisch hoeveel blije gezichten je krijgt en ze kwamen ons stuk voor stuk bedanken.

Wist je dat…
• dat we 2 goede waakhondjes en 2 kleine katjes hebben op Karunalaya.
• we een workingboy om 3 watermeloenen hadden gevraagd, maar hij terugkwam met 14 watermeloenen!
• dat deze 14 meloenen omgerekend 5 euro kostten in totaal.
• we onze koelkast hebben teruggekregen (hij is namelijk schoongemaaakt) en dat er een melodietje wordt gedraaid als de koelkast te lang openstaat.
• En dat de koelkast nu meer een meloenenkast is nu.

Omdat het niet lukt iedereen persoonlijk benaderen, willen we jullie op deze manier bedanken voor al jullie reacties. Het doet ons erg goed!
Hoe was jullie koninginnedag?

• 02 Mei 2010 - 14:56

Miranda Dros:

Fantastisch, echt leuk om te lezen hoe het daar gaat.
    Gr.de Drossies

• 02 Mei 2010 - 15:52

Merlein:

Heerlijk verhaal weer! Wel heftig om te lezen hoe sommige straatkinderen uiteindelijk dus op straat terecht zijn gekomen.
    Gelukkig blijven er ook genoeg bij jullie! Geniet ervan!
    Dikke kus!

• 02 Mei 2010 - 17:13

Rianne:

Hey Dames,

Wat goed en leuk om te zien/lezen wat jullie daar allemaal voor goede werkzaamheden verrichten! Echt super wat een indrukken zal dit op jullie maken! Wou even laten weten dat ik jullie berichtjes op de voet volg erg leuk!

Veel plezier nog daar..

Dikke Kus Rianne

• 02 Mei 2010 - 19:15

Debora:

Dag meiden,

Tjee, wat een ervaringen doen jullie daar op!! Geweldig! Wij hebben Koninginnedag gevierd met de jas aan, maar het was tenminste droog! Ook hadden we muziek.. hihi. Volgend jaar kunnen jullie het weer 'gewoon' in Nederland vieren. Dit is toch super!
    Geniet van alle beleveninssen en we volgen jullie van een grote afstand!

Groetjes Debora

• 04 Mei 2010 - 06:48

Ar:

Zo leuk, zo leuk, die kids laten jullie nooit meer gaan;-)
    En voor alle andere vrijwilligers die nog na jullie komen..... ga d'r maar aan staan.
    Wat een energie brengen jullie, zelfs via de mail te voelen.
    Koninginnedag hier, gatver het regende, had bereikbaarheidsdienst voor de sector dus weinig feestje :-( Kat kwijt die ook nog zoeken maar hij is weer terug. Waar je je druk om kan maken hè in dat rijke westen.
    Lady's enjoy! Dikke zoen, Ar

• 04 Mei 2010 - 06:48

Ar:

Zo leuk, zo leuk, die kids laten jullie nooit meer gaan;-)
    Wat een energie brengen jullie, zelfs via de mail te voelen.
    Lady's enjoy! Dikke zoen, Ar

• 04 Mei 2010 - 19:48

De Petters:

hallo ruth en franka
    Net jullie verhalen eens rustig doorgelezen.
    Leuk hoor ,wat een indrukken doen jullie op .
    Hier is alles oke . Opa en oma zijn bevalt erg goed.
    We blijven jullie volgen.
    Doe voorzichtig.
    groeten

• 05 Mei 2010 - 07:53

Annet:

He lieve meiden wat een indrukken
    ik had een mail van rob dat hij wel wil helpen met skype lijkt me leuk kunnen we even lekker bij kletsen
    dikke kuffel mama
    annet

• 07 Mei 2010 - 14:18

Tante Alie:

Wat een energie hebben jullie en wat doen jullie veel verschillende activiteiten en dat met zulke hoge temperaturen.
    Als ik het allemaal lees,dan word ik er al moe van.Leuk ook,dat jullie daar Koninginnedag gevierd hebben.Ik geniet van jullie belevenissen!!!
    Tot de volgende keer

• 08 Mei 2010 - 12:26

Ellen:

Hey meiden!

Te gek om te lezen wat jullie allemaal doen voor deze boys, iets om nooit te vergeten. Voor jullie en voor hen!