Onze eerste grote activiteit - Reisverslag uit New Delhi, India van Ruth en Franka - WaarBenJij.nu Onze eerste grote activiteit - Reisverslag uit New Delhi, India van Ruth en Franka - WaarBenJij.nu

Onze eerste grote activiteit

Door: ruthenfrankainindia

Blijf op de hoogte en volg Ruth en Franka

26 April 2010 | India, New Delhi

De voorbereiding voor ons wekelijks programma is klaar en we hebben besloten om zaterdag (24/4) met een groot spel te beginnen en dan maandag officieel te starten met ons zomerprogramma. Vrijdagochtend hadden we een elastiek meegebracht en hebben we met een aantal kinderen ouderwets elastiek spelletjes gedaan. Zo leuk om met een zo `simpele` activiteit allemaal glunderende gezichten te zien. Bij ons kwamen allerlei jeugdherinneringen naar boven. Zo hebben we ook nog touwtje gesprongen. De kinderen pikken het snel op. De meeste jongens springen ook gewoon op blote voeten en dan hebben we niet een mooi groen grasveldje, maar een bloedheet opppervlakte met zand en allerlei stenen. Wij kunnen er amper op lopen.
Toen we voorbereidingen troffen, zijn we ´s middags in slaap gevallen. We merken dat het warme weer veel energie van ons vraagt. Je werkt zo ongeveer 2 keer zo langzaam dan normaal. ´s Avonds slapen we ook niet echt goed, zelfs ik (Ruth) niet. Maar ´s avonds blijft het gewoon minimaal 34 graden op onze kamer.
´s Avonds was het afscheid van Erik, hij was de afgelopen maanden vrijwilliger geweest op Karunalaya. Tijdens het afscheid was het heel vertederend om te zien hoe een aantal jongens om de beurten gingen staan om een afscheidswoordje naar Erik te doen. Na dit afscheid werden we uitgenodigd om bij Paul (projectleider van Karunalaya) en Bakiam (zijn vrouw) te eten. Het was erg leuk om hun huis te zien om zo een beter beeld te krijgen hoe de mensen hier in India wonen. Zo zie je ook gelijk weer dat het hier heel normaal is dat hele families bij elkaar wonen. (Zij wonen er met zijn zevenen). Bakiam heeft een overheerlijke maaltijd voor ons klaargemaakt. Vooral ik (Ruth) heb erg genoten van het eten, omdat er eindelijk eens weinig gerechten met rijst waren. Wat anders is dan in Nederland dat het heel normaal is dat de televisie aanstaat tijdens bezoek, knoerhard ook trouwens. Maar we hebben erg genoten!

De kinderen genieten erg van de allerkleinste activiteiten, zo vinden ze dansen ook echt geweldig. Zelfs als we op Chipz of K3 dansen, dansen ze heerlijk met ons mee. Tijdens het dansen krijgen we veel energie van alle blijde gezichten, en merken we nog niks van ons bezwete lichamen, maar na de dansjes zijn we echt kapot en is geen stukje van ons lichaam meer droog of fris. Maar de boys genieten.

Overigens miste er laatst een jongen. Toen we een oudere jongen vroegen waar hij naar toe was, wist hij niet wie we bedoelden… Later bleek hij weggelopen. Zo was er laatst ook een nieuwe jongen, maar die is ook weer vertrokken. Zo wordt je wel geconfronteerd met het feit dat je met straatkinderen werkt.

Zaterdag hadden we onze eerste grote activiteit. De kinderen vroegen de hele dag naar de activiteit, dus de voorpret was al helemaal goed. Als activiteit hadden we een simpele versie van zeskamp met allemaal verschillende estafettevormen. Wanneer je de foto´s ziet, dan valt er niks meer te vertellen. We zijn om 4 uur begonnen, dan is het toch net een paar graadjes koeler. De uitleg aan de teamcaptains en de jongens gaat via ‘Washand’, hij kan goed Engels. Je merkt wel dat de uitleg 2 keer zo lang duurt dan normaal. Maar wat is de activiteit geslaagd en wat hebben de jongens genoten!
Zondag zijn we verhuist naar de andere kamer met airco, joepie! Wat een verademing om eens niet te zweten als je net onder de douche vandaan komt.

Wist je dat:
• We nu al gewend zijn om altijd warm water te drinken.
• De rijst (die de kinderen 3 x per dag eten), bij Ruth nu al de neusgaten uitkomt.
• Wij altijd op ons hoeslaken liggen, i.p.v. eronder
• Wij bijna meer zweten, dan wij kunnen drinken
• Heel wat mannen rokken dragen (zie foto)

• 26 April 2010 - 18:38

Trinet:

Jeetje meiden, ik had er geen idee van dat jullie met z'n tweetjes zo'n unieke reis gingen maken. Stoer! Ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen. Ga zo door, maar vooral... geniet er van!!!!

• 26 April 2010 - 19:14

Mieke:

Lekkere snorremannen in rokken!!! whahaha

Leuk om de foto;s erbij te zien! :-D

X

• 26 April 2010 - 20:15

Gerda:

hallo ruth en franka!
    wat ontzettend leuk om jullie te "volgen"in india!!
    dakjewel voor het sturen van jullie reisverslag, en een hele goeie tijd daar!!
    groetjes, gerda.

• 26 April 2010 - 20:25

Linda V W:

Hoi oude volleybalgenoot. Wat een verrassing om in mijn mailbox de seintjes voor jullie verhalen aan te treffen. Heb vanavond even zitten genieten van jullie enthousiaste verslagen. Heel veel plezier daar, veel succes met jullie plannen en blijf gezond.

• 26 April 2010 - 20:57

Erik:

Hallo, leuk om jullie weblog te lezen. Hehe:

"• We nu al gewend zijn om altijd warm water te drinken."

Je wilt niet weten hoe erg ik schrok toen ik hier (thuis) mijn handen wilde wassen. Het water was ijs maar dan ook echt ijs koud in de Nederlandse kraan!

• 26 April 2010 - 22:05

Erica:

Wat jullie schrijven klinkt erg gezellig!

Geniet van het zonnetje ;)

xx Erica

• 27 April 2010 - 01:15

Joerik:

Fantatstisch hoe snel jullie van alles organiseren! Is het al 40 graden elke dag? succes!

en groetjes (ook voor de jongens) van Joerik

• 27 April 2010 - 09:27

School Meppel:

met juf annet volgen wij jullie. dat vinden we heel leuk vooral om te lezen hoe de kinderen daar leven en hoe het daar allemaal gaat.

annet, isa leon robert en ruth

• 27 April 2010 - 11:43

Esmeralda:

Hallo hallo,

wat leuk om het weer te lezen hoe het daar gaat. Gelukkig voor jullie airco!!! pfff. Wat een lieve koppies van de kinderen ahhh...

Veel plezier en tot gauw.

xxx Essie.

• 27 April 2010 - 19:33

Celine:

Hallo Ruth,

Wat leuk dat je je reisverslag zo bijhoud! Ik zie dat je het leuk vind in India. Heb je ook al turnoefeningen met de kinderen gedaan???

Groetjes van Celine

• 27 April 2010 - 20:19

Arja:

Waanzinnig meiden, ik leef helemaal met jullie mee. Nostalgisch en wel als jullie schrijven over weg gelopen jongens. Kan ik me ook zo goed herinneren vanuit mijn tijd in Honduras.
    Helemaal leuk, ik ben lyrisch enthousiast van jullie ervaring.
    Dikke zoen
    Ar

• 28 April 2010 - 12:33

Adri Van Der Weyde:

Hallo Franka en Ruth,
    geweldig om alle avonturen een beetje met jullie mee te mogen (be-)leven. Ik vind het knap wat jullie daar doen, want het werken met straatkinderen is nou niet bepaald het meest gemakkelijke waar je voor kunt kiezen. Ik heb bijzonder veel bewondering voor jullie idealen en de wijze waarop je daarmee omgaat. Heel veel plezier maar ook sterkte gewenst en ik blijf jullie graag volgen en af en toe reageren.
    Hartelijke groet,

• 28 April 2010 - 14:18

Marry:

Heel fijn om elke keer weer een blik in jullie leven te hebben. Volgens mij val je wel af van energieverbruik bij hoge temperatuur. Op je mineralen en zouten letten. Even iets "moederzorgerigs"
    Voor Nederland is het mooi weer.Ik geniet met volle teugen van tuin en vakantie. Fijn dat jullie het naar je zin hebben. Liefs Marry

• 28 April 2010 - 19:43

Michel:

he,wat leuk dat we zo op de hoogte kunnen blijven van jullie frankie,ik moest eerst ff kijken hoe het allemaal ging hihi.wel knap hoor dat jullie dat aankunnen allemaal en met die weersomstandigheden pfff wat warm.
    nou goed uitkijken he dikke x mic

• 30 April 2010 - 12:30

Angelique:

Leuk zeg! geweldig die foto's. Erg leuk om te zien! Groetjes uit een ander aziatisch deeltje... China van Ang

• 30 April 2010 - 16:55

Tante Alie:

Wat een energie hebben jullie om bij zo'n hitte zo bezig te zijn.Wat fijn,dat de jongens zo genieten en jullie erbij.
    Heerlijk,dat jullie nu een kamer met airco hebben!!!
    Tot de volgende keer.

• 05 Mei 2010 - 16:28

Bernadette:

Hallo Ruth en Franka,

Het was een waar genoegen om jullie hier te hebben vandaag.

Tot over een paar weken,en succes ondertussen.

Liefs,Bernadette