Inburgeren in India - Reisverslag uit New Delhi, India van Ruth en Franka - WaarBenJij.nu Inburgeren in India - Reisverslag uit New Delhi, India van Ruth en Franka - WaarBenJij.nu

Inburgeren in India

Door: ruthenfrankainindia

Blijf op de hoogte en volg Ruth en Franka

21 April 2010 | India, New Delhi

We laten ons nog veel meevoeren met wat er dagelijks gebeurt, we worden hier echt geleefd. Het onbijt start met een bel en alle jongens gaan van klein naar groot zitten in een kring op de grond. Zij vullen ons bord en maken haast ruzie om wie het glas met water vult. Het lukt zelfs niet ons bord af te wassen. Ze willen alles voor ons doen. Iedereen drinkt overigens uit een beker zonder de beker met de mond aan te raken. Probeer het zelf maar eens. Wij zijn in ieder geval kletsnat als we dat proberen. Haha..
Alle jongens hebben zo hun taken. Vandaag moesten ze wassen. Ruth haar kleren is gewassen door een jongetje. Water in een emmer met de kleding, dan leggen ze de kleding op een steen en scrubben ze met een soort groene zeep de kleding aan beide kanten, dan uitspoelen, uitwringen en ophangen. Wij mochten enkel toekijken...
Douchen is erg fijn met dit warme weer, dus wij doen dat twee keer per dag. We wilden laatst douchen, is het water op… daar sta je dan met je ingesopte lichaam. Dan maar het laatste water opvangen in een emmertje en proberen er nog iets van te maken. Was ik net afgedroogd, doet ie het weer… Hilarisch.

De jongens zijn sinds maandag weer naar de night shelter. We proberen woorden tamil te leren, valt nog niet mee. We hebben onze eerste Indiase kleding (Judidher) gekocht. Een lang tenue met pofbroek en sjaal. We slaagden in de eerste winkel, thuis kwamen we er alleen achter dat de schouders van Ruth net te breed waren voor de kleding. In een andere winkel paste Ruth niet met haar hoofd erdoor. Hihi. Ruth is niet helemaal in proportie, maar is wel geslaagd. Ook hebben we in een andere winkel een stof uitgezocht en is de kleding voor ons gemaakt. (zie profielfoto) We zijn opgemeten in een kleine ruimte en er stonden zo 6 medewerkers om ons heen om ons te bewonderen.

Dinsdag waren de kinderen nog steeds op de night shelter en het leek de staff geen goed idée om er heen te gaan. De reden is voor ons niet echt duidelijk. We hebben nu wel tijd om ons voor te bereiden op wat we willen gaan doen met de jongens. Knutselen, volleyball, kinderbommen (bewegen op muziek), engelse les, computerles en natuurlijk heel veel andere leuke activiteiten. De jongens hebben vanaf nu overigens vakantie (een maand). We hebben vandaag ook sport- en knutselmateriaal gekocht voor de jongens. Tijdens het betalen wilden we iets fooi geven, maar dat wilden ze absoluut niet aannemen.

Donderdagavond (vandaag) kwamen ineens de jongens weer terug van de night shelter. Ik (Franka) zou vandaag Engelse les geven aan de oudere jongens, kom ik opeens voor de kleintjes te staan. (met als reden dat de ouderen er niet allemaal waren) Ok, dan maar improviseren. Ze worden vrij strak gehouden door een paar oudere jongens, dus het gaat nog best goed. Ik heb het alfabet met ze gedaan en een aantal zinnen. Naderhand kreeg ik van ieder een handje. Ze zijn je zo dankbaar. Net voor het eten hebben we op 2 kinderbommers gedanst, ze vonden het fantastisch! Fijn dat de jongens weer terug zijn.

Wist je dat…

• we zondag voor het eerst hebben gepoept…
• 189,50 euro opgebracht is tijdens de veiling in Nederland.
• In totaal 734,50 euro aan geld is verzameld
• en dat we tot nu toe 50 euro hebben uitgegeven aan sport- en spelmateriaal!
• we iedereen die gesponserd heeft heel erg willen bedanken
• we uit eten zijn geweest voor maar 0,50 euro p.p.
• 50 vellen posterpapier nog geen 3 euro is (In Nederland betaal je 1,20 voor 1 vel!) Tip voor de Noordster?
• Het steeds een beetje minder pijn doet om op de grond te eten.
• Indiase mensen op scooters vaak alleen een kap of lapstof voor hun mond dragen tegen de stof.
• We nog niet aan de ‘dunne’ zijn.

Voor nu: *Malee wannakam! (‘Fijne avond’)

*er zijn geen rechten verleend aan taalfouten in bovenstaande tekst.

• 21 April 2010 - 18:11

Barbara Brown:

Hai meiden,

Wat een geweldige ervaring zijn jullie al aan het opdoen.
    Er valt zoveel te beleven in zo'n andere wereld, geniet ervan.
    Houd ons geweldig op de hoogte van alle indrukken en dan kunnen wij mee genieten ;-)

Maak er een geweldige tijd van samen, tot horens,
    groetjes babsie

doei liefs hannah

• 21 April 2010 - 18:39

Rob:

Ha ha...

Wist je dat..... we nog niet aan de dunne zijn?

Alsof dat info is waar we hier op zitten te wachten ;-)

Voor de rest, goed bezig. Geniet van deze leuke ervaring. Houd ons op de hoogte.

Grtz,

Rob.

• 21 April 2010 - 18:42

Jaïra:

Hey Franka en Ruth,

Leuk om jullie verhaal te lezen. Zal wel even wennen zijn allemaal, zo anders dan dat het hier gaat.

Heel veel plezier en ik ben benieuwd naar de volgende verhalen.

Dikke kus en knuf

• 21 April 2010 - 20:44

Marieke:

Super om jullie te lezen! En wat een puike pakkies. Ik ga je volgen Franka. Geniet van alles wat India je geeft! xm

• 21 April 2010 - 21:59

Marry:

Lieve Franka
    Ik weet niet of mijn vorige reactie goed is gegaan??? Het was weg voordat ik op reactie plaatsen kon drukken.
    Over drukken gesproken.
    Fijn dat de stoelgang nog goed is.
    In vorige bericht heb ik vermeld dat Rome weer is gecanceld vanwege de aswolk. Gaat ook niet meer door deze week.
    Bezig voor de tweede week in mei. Lukt niet erg.Extra kosten.
    Wat een verschil in geldwaarde.
    Misschien vertel ik dit allemaal overbodig voor de tweede keer.
    Erg leuk om jullie leven daar mee te maken. Humorvol omschreven.
    Geniet en succes met de kinderen.Ik maak er een copie van voor oma.
    Groeten Ruth.
    Liefs Marry

• 22 April 2010 - 06:59

Mieke:

Tja, met zulke kleding moeten die snorremannen toch massaal voor jullie vallen he ;-)

X

• 22 April 2010 - 08:59

Harrie Kanters:

Leuk jullie eerste berichten te lezen. Heel herkenbaar als je vaker in India bent geweest. Je leest er wel uit dat jullie nu echt in India zitten (letterlijk en figuurlijk). Het zal zeker een ongelooflijk mooie en soms ook moeilijke tijd worden. Maar de kids zijn het waard.
    Veel liefs en groetjes, Harrie

• 22 April 2010 - 10:36

Annet:

wat fijn dat jullie al zo snel weer wat van jullie laten horen, dat doet een moeder hart goed.en jullie zien er prachtig uit.

liefs

• 22 April 2010 - 12:38

Esmeralda:

Hallo Frankie en Ruth,

wat gaaf om dit allemaal al te lezen. Mooie foto's ook. Wat fijn ook dat jullie nog niet ziek zijn geweest en dat je al weer gepoept hebt :)!!! Jullie zien er mooi uit in jullie indiase kleding. Ik vind dat jullie bij terugkomst dit moetn gaan promoten op de mode markt!!! Weer een uitdaging. Veel plezier en tot gauw. Dikke kus van Essie.

• 22 April 2010 - 14:49

Wilma (en Eltjo):

@ tante Annet&tante Jannie:
    Wij gaan waarschijnlijk half/ eind mei naar Ruth toe. Neem aan dat we jullie dan ergens van het vliegveld moeten halen? ;)
    Liefs!

• 22 April 2010 - 15:34

Tante Alie:

Leuk om te lezen,hoe jullie inburgeren in India.
    Nou jullie worden wel in de watten gelegd door al die jongens.Zelfs jullie kleren worden gewassen!!
    De Indiase kleding staat jullie super.Fijn ,dat het goed met jullie gaat.
    Wat een drukte in Chennai,maar wel erg kleurrijk.
    Tot de volgende keer.

• 22 April 2010 - 18:34

Miranda Dros:

He, het was eerst even puzzelen in het emailadres naar wie dat nu toch was, blijkt het onze Franka te zijn die in India zit. Geweldig meiden wat jullie plannen daar zijn, we gaan jullie volgen.
    De Drossies

• 22 April 2010 - 19:46

Arja:

Yeah looks familiar:-)
    KLinkt goed meiden, ga zo door.
    Kinderbommen op Indiase muziek of Engels talig?
    De kids mogen blij zijn met jullie, geniet er zelf ook van.
    Dikke zoen,
    Ar

• 22 April 2010 - 19:48

Arja:

Oh ja en weten jullie wat prima werkt tegen en ter voorkoming van velerlei virusjes van "ontlastende aard...." héél véél Cola drinken.En af en toe een Gatorade!

• 23 April 2010 - 17:25

Mirjam:

Heel leuk om jullie ervaringen te lezen!
    herkenbaar, zeker het verkeer!

Succes en heel veel plezier.

liefs Mirjam (groetjes van Jos)

• 24 April 2010 - 13:24

Suzan Plat:

hoi ruth

ik ben 2e geworden in Nieuwleusen bij de overijsselse kampioenschappen!
    er deden 19 meisjes mee.
    heb je het leuk in india?
    ik mis je .
    heb je al veel kinderen opgevangen?
    Liefs Suzan

Hoi Ruth,
    Wat een leuk reisverslag.Het lijkt me allemaal erg indrukwekkend! Geniet er maar van.
    Liefs uit Zwolle,
    Anita Plat (moeder Suzan)

• 25 April 2010 - 14:38

Linda Faber:

hallo Ruth en Franka

Je kunt nog zo goed voorbereiden, maar India overvalt je. Leuk om jullie verhalen te horen, het brengt mijn herinneringen weer boven. Fijn dat de jongens weer terug zijn, dan kan je tenmindste doen waar je voor gekomen bent. Laat India lekker over je heen komen, niet te veel nadenken, maar wel genieten.

groetjes Linda van stichting Karunalaya

Hoi Ruth en Frank

Leuke verslagen best indrukwekkend ik hoop dat we nog vele verslagen mogen lezen ik wens jullie verder een tijd toe